Auta, které nevyužívají pro svůj pohon benzín ani naftu, jsou ekologické k ovzduší i pro náš život. Výrobci se rozhodli nezatěžovat naši planetu výfukovými plyny a přišli s tímto nápadem – auto na elektřinu. Ale jak je to s jeho dojezdem? Najdeme čerpací stanici, kde si můžeme dotankovat “šťávu“ do našeho nového mazlíčka? Jaká je životnost baterii uvnitř tohoto auta? Na to se nyní spolu podíváme.

elektrické auto nissan

Zajímavá je historie elektromobilu na českém území. První auto na elektrický pohon byl vyroben na počátku 70. let, jmenoval se EMA 1 a byl vyvinut Výzkumným ústavem elektrických strojů točivých v Brně. Dlouho se nic nedělo, až v roce 1990 představila společnost Škoda elektromobil, který pojmenovala Shortcut. Jednalo se vlastně o automobil Favorit, který byl již bez kufru a místo tam měl akorát řidič a spolujezdec. Jeden švýcarský zákazník si toto auto objednal, a tak začala výroba prototypu.
nabíjecí stanice

S tímto prototypem začali konstruktéři objíždět velké autosalony a výstavy, a i když sklízel úspěch, nikdy jsme se nedočkali sériové výroby. Následně na to, v roce 1992 se začaly sériově vyrábět modely Škoda Eltra 151L a 151 Pick-up. Vozy byly poháněny stejnoměrným elektromotorem ELIS Plzeň, který měl výkon 15,5 kW. Baterie byla olověná, skládala se celkově ze 14 kusů, každý kus článku měl napětí 6 V a kapacitu 180 Ah. Maximální rychlost byla u těchto vozidel 80 km/h a dojezd činil cca 80 km. Škody Eltra a Pick-upu bylo vyroceno v letech 1992-1994 okolo 1100 kusů, přičemž tyto vozidla využívala ve velké míře Česká pošta.

dobíjení auta

Nyní vyrábí elektromotory převážně tyto značky:


·         Volkswagen Group (Škoda Auto)

·         Daimler AG (Mercedes Benz)

·         BMW

·         Renault

·         Volvo

·         Ford a Generals Motor

·         Nissan

·         Toyota

·         Mazda

·         Hyundai

·         Kia

·         Nio

·         Tesla

 

 


Důvodem vysoké pořizovací ceny elektromobilu oproti spalovacím motorům je cena baterie. V letech 2010 až 2016 se cena lithium-iontových baterií snížila skoro o 73 % z 1000 $ za 1kWh na 273 $ za kWh. Počítá se se stále klesající cenou, a tím pádem bude cena v roce 2030 jen 73 $ za 1kWh.

Elektromobil ujede v průměru na plně nabitou baterii 250 km.

V automobilech na elektrický pohon se využívá dvou typů baterií

·         Lithium-iontový akumulátor

·         Pevný akumulátor (tento akumulátor je ve výzkumu, měl by ale během pár let přijít na trh)

 

Elektromobily můžeme dobíjet doma pomocí obyčejných zásuvek, pokud jsme na cestě, slouží k tomuto účelu dobíjecí stanice. První taková stanice byla otevřena na Vysočině, na 96 km dálnice D1. V České republice provozuje síť nabíjecích stanic skupina ČEZ, do roku 2020 by mělo být na našem území celkem 148 nabíjecích stanic.

 Při nabíjení akumulátorů máme na výběr ze dvou možností

·         Vysoké stejnosměrné napětí a vysoký proud (DC) – rychlé nabíjecí stanice

·         Stanice se střídavým napětím (AC)

 

Nyní se musíme sami za sebe rozhodnout, jeli pro nás volba elektromobilu možná nebo ne.

Elektrický automobil
4.4 (88%)5
Categories: Auto moto